Після Першої Світової Війни в багатьох країнах почалося спорудження фортифікаційних ліній оборони. СРСР розпочав будівництво "Лінії Сталіна", що складалася з десятків укріпрайонів. Найбільшим із них був Київський, побудований у 1928-1937 рр. Він включав близько 300 залізобетонних кулеметних і артилерійських дотів.
На даний момент у більш-менш нормальному стані перебуває близько 85 дотів. Усі вони розміщені навколо Києва й дістатися до них можна навіть міськими маршрутками. Біля багатьох дотів є таблички з номерами, але більшість дослідників використовує іншу нумерацію. Найбільш повна карта дотів була складена у 2004 році, використовуйте її.
Дослідженням і реконструкцією дотів займається київський історико-патріотичний клуб "Пошук" (їх сторінка на Facebook). Це неурядова організація, що проводить усі відновлювальні та ремонтні роботи за свій рахунок і руками небайдужих людей. Під час нашої прогулянки ми зустріли хлопців, які займалися відновленням доту №152 (Wikimapia). На базі доту планується відкрити музей.
На цьому інформаційному плакаті описано один з найбільших дотів - №205 (Wikimapia). Загальна довжина галерей - 358 метрів. На даний момент ДОТ напівзатоплений і проводиться його розчищення. У доті також планується відкрити музей, і коли це відбудеться, то цей об'єкт стане обов'язковим для відвідування.
Знайти доти досить складно, ніяких вказівників на них немає. Найкращим варіантом буде пошук координат у Google за номером доту. На карті внизу сторінки позначено ДОТ №211, який також досить великий, цікавий і побудований за індивідуальним проектом (Wikimapia). Виходити треба на зупинці Віта Поштова, біля мосту через Одеську трасу та повороту на Круглик. Зворотня зупинка - з іншого боку дороги. ДОТ праворуч від траси, метрах у 100. Ви знайдете його по табличці "ДОТ №100", яка неправильна, і по монументу з артилерійських снарядів.
Є три входи в ДОТ, перший - у вигляді діри в землі. Ми не полізли в неї і, обійшовши пагорб, знайшли два інших входи, один із яких досить добре розчищено.
Біля Одеської траси розташований ще один ДОТ - №210 (Wikimapia). Він звичайний, хоча й підірваний, і до нього можна підійти по чудовій березовій алеї. Виходити біля червоного пам'ятного знака (попросіть водія зупинити біля "Кургану" доту №210).
Більшість дотів "стандартні". Нас же цікавили незвичайні споруди. Такі, як єдиний збережений суцільнометалевий ДОТ №131 (Wikimapia). Він розташований у селі Кременище, доїхати можна маршруткою на Круглик від метро Либідська і потім пройти пішки, або проїхати маршруткою до Кременища. Сама споруда знаходиться за чорним металевим парканом. Зараз ДОТ розчищений, хоча іноді буває трохи затоплений, будьте уважні. Вхід знизу, нагору у дот можна піднятися залізними сходами.
У селі Круглик недалеко від нині відновлюваного доту №152 у лісі розташований ДОТ №151 (Wikimapia). Дорога до доту йде нечерез невелике звалище. У доті цікавий довгий вхід-тунель і масивні двері в основну кімнату.
Один із наймальовничіших дотів розташований посеред ставу біля села Ходосівка. Це ДОТ №127 (Wikimapia). Доїхати можна від метро Видубичі маршруткою №738 (№735) "Видубичі - Ходосівка/Підгірці". Попросіть водія висадити біля пляжу і доту на озері.
Почитати про ці та інші ДОТи можна ще на цьому сайті.
Як дістатися: Щоб подивитися основні ДОТи південної ділянки, необхідно їхати по Одеській трасі. Від залізничного вокзалу це маршрутка №726 на Калинівку. Від метро Либідська - маршрутка в бік Віти-Поштової (наприклад, №801) або до Круглика, тільки щоб ішла через Віту-Поштову.
Пішохідний маршрут на день (на карті на початку статті) - їдемо маршруткою до доту №210 (хоча можна його і пропустити), далі їдемо маршруткою до 211, йдемо пішки до 180, повертаємося до траси й по мосту переходимо дорогу, далі йдемо в бік Круглика, дивимося 179. Тут можна сісти на маршрутку до Круглика чи Кременища або піти пішки (5 км), подивившись по дорозі 154. У Круглику дивимося 152, 151. Йдемо у бік Кременища до 131. Далі необхідно йти в бік Ходосівки через ліс і дивитися 128, 129 і 127. Якщо ви не знаєте, як іти, краще повернутися маршруткою до Києва з Кременища. А до 127 приїхати маршруткою від метро Видубичі, як описано вище.
- Оцініть це місце -
Розташування :
Враження :
Кількість туристів (середина вихідного дня) :
Стан :
Мальовничість (для фотографа) :
* - Примітка: Опис оцінки не завжди підходить для конкретного об'єкта, це просто невелика допомога
Наш рейтинг - 6.80
Розташування :
Враження :
Кількість туристів (середина вихідного дня) :
Стан :
Мальовничість (для фотографа) :
* - Примітка: Опис оцінки не завжди підходить для конкретного об'єкта, це просто невелика допомога
Рейтинг відвідувачів - 0.00
Розташування :
Враження :
Кількість туристів (середина вихідного дня) :
Стан :
Мальовничість (для фотографа) :
* - Примітка: Опис оцінки не завжди підходить для конкретного об'єкта, це просто невелика допомога
Коментарі (Усього: 5)
2013-06-23 04:34
# 1 Павел Нетесов
ДОТ 179 начал новую жизнь!!! 204-й, 205-й, 180-й, 186-й, 179-й- это заслуга ребят из Цитадели. клуб пОШУК к этому не имеет никакого отношения. Подробно, по каждому дню работ можно узнать здесь-http://relicfinder.io.ua/ Уважайте безкорыстный труд тех, кто любит Украину и борется НЕ НА СЛОВАХ за ее будушее. Не давайте всяким депутатам присвоить этот изнурительный труд. Клуб с почти 40-ка летней историей, членом кторого я являюсь вот уже 15 лет возглавил и прихватизировал депутат Киево- Святошинского района крыжевич Святослав. Все кто имеет ЧЕСТЬ и СОВЕСТЬ с клуба ушли. Все ветераны ушли с тридцатилетним стажем. На КиУРе они работают- делают 152-ц АППК
2013-07-26 18:17
# 2 Валентин
Большое Спасибо за поиск и восстановление ДОТов...Сегодня с внуками обошел основные ДОТы возле Виты Почтовой (210, 179 )... Ухожено, расчищено, ранее видел и возле Круглика.
Дуже цінуємо вашу роботу але вішання замків на доти під будь яким приводом це самоуправство замки будуть регулярно зніматися! Доти мають бути доступними для всіх там нема чого красти! Група Радикальних Патріотів
2015-03-15 20:06
# 5 Vatajok
Нема чого красти, але можна наср..ти i насц..ти.
Будь ласка, притримуйтесь загально прийнятих правил додавання коментарів